Opgroeien

Opgroeien en ontwikkelen

Mijn eerste belangrijke leerervaring was het zelf opgroeien en mezelf ontdekken in een wereld waar ik vaak niks van snapte. Ik paste niet in de klas qua leerlingen en het schoolsysteem paste niet bij mij omdat ik op heel verschillende niveaus functioneerde. Ik heb mezelf vaak onnozel en alleen gevoeld. Na de basisschool ging ik op een hele nieuwe plek verder met het VO. Ook daar paste ik niet in het reguliere plaatje.

Na de HAVO ben ik naar de HBO lerarenopleiding wiskunde gegaan. Deze heb ik afgerond en ik heb toen twee invalbaantjes gehad. Het onderwijs was zwaar voor me met die grote klassen en de vele indrukken die je krijgt. Door mijn zwangerschap stopte ik ermee en ben ik 10 jaar thuis geweest bij mijn opgroeiende dochters.

Een hele nieuwe periode brak aan. Drie dochters die groeien, reageren op mijn manier van opvoeden en naar school gaan. Wat zijn ze verschillend en hebben ze verschillende ervaringen opgedaan. Als moeder heb ik ze elke keer weer geprobeerd te helpen. Een van de meiden was doof aan een oor, de ander bleek erg slim te zijn. We hebben heel wat overleggen gehad met school hoe nu weer verder te gaan. Als je slim bent en je steeds maar aanpast aan de klas is het moeilijk om in jezelf te leren geloven. Ondertussen ben ik moeder van drie studerende meiden die hun plekje in de wereld aan het ontdekken zijn en zelfstandig hun weg gaan.

Onderwijs

Na 10 jaar thuis begon het onderwijs weer te trekken. Ik was wat ouder geworden, had veel geleerd van mijn man en dochters en vrijwilligerswerk en ik wilde het weer proberen. Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat ik deze stap genomen heb! Ik kwam terecht op het Greijdanus College te Zwolle en heb daar in verschillende teams meegedraaid en de mogelijkheid gehad om te groeien en te genieten in het onderwijs. Vanuit HAVO 3 en het mentor zijn daar, ben ik via het VWO-delta uiteindelijk terecht gekomen bij het LWOO TH en BK-niveau. Een uitdagende groep leerlingen die ik mag begeleiden en laten groeien in hun zelfstandigheid.

Master SEN gedrag en leren

Ondertussen heb ik de Master SEN (Special Education Needs) gedrag en leren gedaan en van daaruit ben ik steeds meer op zoek gegaan naar mogelijkheden om leerlingen te laten groeien op hun eigen manier op hun eigen niveau. De kennis die ik heb wil ik graag binnen en buiten school gebruiken om jongeren en hun ouders te helpen als het leren niet lukt. In de afgelopen jaren kwam ik leerlingen tegen die vastliepen in het onderwijs. Dat kwam soms door de leerling zelf, soms door thuissituaties, maar ook regelmatig door het schoolsysteem.

Willeren

Naast het lesgeven ben ik in 2013 gestart met Willeren. Wat ik bij Willeren doe is samen met de jongere kijken waar de oorzaken zitten van het niet willen of kunnen leren. Met wat extra hulp krijgt de jongere overzicht. Ik zet de jongere aan tot denken in mogelijkheden, aan het werk gaan met interesses om zo succeservaringen op te bouwen. Ik help ouders met het begeleiden van hun kind en als dat nodig is gaan we het gesprek met school aan. Daarnaast geef ik via SLM (Stichting Leren Motiveren) trainingen aan docenten om onderpresterende (hoog)begaafde leerlingen weer in beweging te brengen.

Rekenen en dyscalculie

Doordat ik docent wiskunde ben heb ik binnen en buiten school meerdere leerlingen met rekenproblemen en/of dyscalculie mogen begeleiden. Ik ga met de leerling terug naar het niveau waarop er een aha moment is en van daaruit bouwen we de kennis weer op. Er moet geoefend worden en spelenderwijs, vooral met bewegingen, automatiseren we de sommen die nodig zijn om te kunnen werken binnen de wiskunde. Vanuit succesjes verder werken stimuleert en helpt om zelfvertrouwen op te bouwen.

Al doende leer ik verder en ontwikkel ik eigen ideeën en spellen. Kijk gerust verder op de website 😉