Over mij

Tilja Wilts

Ik ben werkzaam in het onderwijs (VO) en werk met veel plezier met tieners. Het contact leggen met de leerlingen is leuk, leerzaam en vaak verrassend. Ik neem anderen graag mee in hun ontdekkingstocht naar ruimte en vrijheid binnen de grenzen van het onderwijssysteem. Tijdens mijn werk op scholen loop ik vaak vast tegen ongeschreven regels en onmogelijkheden van het onderwijs. Maar gelukkig is er vaak veel mogelijk!!

Het onderwijssysteem, vooral het VO, werkt met het beoordelen van cognitie en het maken van toetsen. Voor een deel van de leerlingen werkt dit prima en die leerlingen komen op het niveau uit dat bij hun past. Voor een andere groep leerlingen werkt dit niet. Het presteren met toetsen en projecten met een nakijkmodel waarbij al veel ingevuld is lijkt onmogelijk. De leerling mist contact met zijn eigen autonomie. Het lukt dan niet om zelfstandig aan het werk te gaan en op zijn eigen, creatieve manier te leren.

Ruimte

In de loop van de jaren ben ik op zoek gegaan naar wat de echte regels zijn en waar meer ruimte is dan gedacht en gebruikt wordt binnen het onderwijssysteem. Aanpassingen op leerling niveau zijn vaak prima uit te voeren en zorgen ervoor dat de leerling toewerkt naar functioneren in het bestaande systeem. Contact leggen is en blijft het sleutelwoord om veranderingen in gang te zetten.

Ik merk dat ik in deze zoektocht gebruik kan maken van mijn kwaliteiten: creativiteit, het onderzoekend en organiserend bezig zijn, samenwerken, plannen en het verbinden van mensen en systemen. Mooie parels van mensen hebben mij mijn weg gewezen. Nu help ik graag anderen om hun route te vinden door het schoolse leven heen.

Hoogbegaafde onderpresteerder

In de jaren dat ik in het onderwijs en met Willeren bezig ben merk ik dat ik graag werk met (hoog)begaafde, niet (meer) gemotiveerde, creatieve en/of dromerige leerlingen. Ze hebben handvatten en uitdagingen nodig om in het onderwijssysteem te overleven. Contact leggen en samen werken aan kleine en haalbare doelen en op creatieve manieren bezig zijn met de leerstof helpt om betrokken te raken en weer mogelijkheden te zien als ze vastgelopen zijn. Dat werk breid zich nu uit met het coachen van docenten die naar dezelfde ruimte op zoek zijn voor hun leerlingen.

Contact

Het allerbelangrijkste in mijn werk is contact maken. Ontdekken waar de ander zich bevindt, waar hij mee bezig is en op welk pad hij nu loopt. Die weg wandelen we verder en we kijken waar er afslagen zijn en welke consequenties die hebben voor jezelf, tijd, school, je doelen enz. Dan stippelen we de route uit en proberen die te volgen. Soms zijn omwegen onvermijdbaar omdat de weg nog niet begaanbaar is, maar het doel houden we vast.

Willeren denkt mee met docenten en andere (onderwijs)professionals over mogelijkheden en oplossingen voor deze groep leerlingen. Het begint met het luisteren naar de leerling! Maak echt contact en laat de leerling het verhaal vertellen over het overleven van het schoolsysteem, van onmogelijkheden tot succesjes. Vanuit de leerling of docent wordt er naar de toekomst gekeken.